Biuro w domu – jak urządzić biuro w domu
Biuro w domu czasem jest koniecznością, a czasem efektem wolnego wyboru. Bez względu na to jakie czynniki stoją za tą decyzją, potrzebujesz wygodnego i możliwie zacisznego miejsca, w którym możesz w spokoju i skupieniu pracować zawodowo. Jak skutecznie zorganizować biuro w domu? Przeczytajcie nasz poradnik!
- Jak zorganizować nowoczesne biuro w domu, gdzie je najlepiej ulokować i dlaczego oddzielny pokój w domu do pracy to najlepsze rozwiązanie
- Czy warto zaadaptować poddasze na domowe biuro.
- Jakie meble są niezbędne do urządzenia wygodnego biura w domu.
- Jakie są zalety i wady posiadania domowego biura, a także jakie są plusy i minusy pracy zdalnej.
- Czy praca w trybie home office z wygodnego biura w domu to rozwiązanie dla każdego.
Jak zorganizować domowe biuro?
Najlepsze biuro w domu to takie, które znajduje się w osobnym pomieszczeniu. Oddzielny pokój w domu do pracy, w którym można się zamknąć i odciąć od życia rodzinnego, pozwoli łatwo skupić się na pracy zawodowej.
Nie każdy jednak ma takie możliwości mieszkaniowe. Wtedy kącik do pracy zdalnej trzeba zorganizować w innym pomieszczeniu. Świetnie do tego nadaje się sypialnia lub pokój dzienny. W tych przestrzeniach można łatwo zorganizować miejsce na biurko, fotel i szafkę, które umożliwią komfortowy home office dla większości profesji. Tego typu biuro w domu warto oddzielić od reszty pomieszczenia, np. przy pomocy dekoracyjnych lameli czy wysokiej półki na książki. Takie symboliczne wydzielenie stref użytkowych sprzyja koncentracji, a także zachowaniu higieny i jakości pracy.
A jak NIE powinno się organizować domowego biura? Najważniejsze to nie korzystać z przestrzeni innych domowników. Zdecydowanie nie polecamy pracy zdalnej z pokoju dziecka lub nastolatka, nawet jeśli dziecko jest w tym czasie w szkole. Biurko z różnymi szkolnymi akcesoriami, niedopasowany fotel i brak miejsca na swoje zawodowe drobiazgi – o tym, jak bardzo niewygodna jest taka praca zdalna wie każdy, kto choć raz jej spróbował.
Biuro na poddaszu
Poddasze w domu jednorodzinnym to znakomite miejsce do zorganizowania wygodnego biura w domu, zwłaszcza gdy na ostatniej kondygnacji nie znajdują się już inne pomieszczenia. Osobny poziom, oddzielony od strefy rodzinnej, sprzyja koncentracji i efektywnej pracy. W przestrzeni pod skosami można stworzyć przytulne lub na wskroś nowoczesne biuro w domu, którego klimat będzie znakomicie sprzyjał pracy twórczej. Poddasze to też świetnie miejsce dla domowego biura dla programisty, dziennikarza, influencera czy przedstawiciela innych wolnych zawodów. Jednak domowe biuro na poddaszu raczej nie sprawdzi się, jeśli Twoja profesja wymaga odwiedzin klientów. Chyba, że zaplanujesz oddzielne schody, które nie będą prowadziły przez część domową i zarówno interesantom, jak i rodzinie zapewnią niezbędne poczucie prywatności.
Aranżując domowe biuro na poddaszu pamiętaj o odpowiednim doświetleniu pomieszczenia oraz o wentylacji. Pod skosami często bywa ciemno, a latem również duszno. Dobrze rozplanowane okna zapewnią dopływ naturalnego światła oraz pozwolą przewietrzyć biuro w domu. Świetnie sprawdzi się też wentylacja mechaniczna, która zapewni odpowiednią jakość powietrza na poddaszu.
Co potrzebne do biura w domu?
Bez względu na to to, czy twoje domowe biuro to kącik w sypialni czy oddzielny pokój w domu do pracy, potrzebujesz kilku mebli, które zapewnią codzienny komfort. Najważniejsze jest biurko oczywiście w parze z wygodnym fotelem. Jeżeli dysponujesz dużą ilością miejsca, najlepiej będzie, jak zdecydujesz się na biurko z dużym blatem roboczym, na którym zmieści się laptop, notatnik i inne biurowe dokumenty. Wybierz biurko z szufladami lub zamykanymi szafkami, w których schowasz różne zawodowe akcesoria. Ciekawym rozwiązaniem, coraz częściej stosowanym w nowoczesnych biurach w domu, są biurka z możliwością regulacji wysokości blatu. Takie biurko pozwala na pracę z laptopem również w pozycji stojącej, co ma dobry wpływ na zdrowie kręgosłupa.
Wybierając fotel do wygodnego biura w domu nigdy nie idź na półśrodki. Pracując w trybie home office spędzisz przy biurku długie godziny, więc po prostu musisz zapewnić sobie najlepszy komfort. Wybierając fotel do domowego biura zwróć uwagę nie tylko na wygodę siedzenia, ale też regulację wysokości siedziska, oparcia, podłokietników i zagłówków. Ważna jest też jakość użytych materiałów – w końcu chcemy, aby mebel służył nam przez co najmniej kilka lat.
Aranżując biuro w domu nie zapominaj o oświetleniu. Odpowiednio dobrane lampy, a także barwa i intensywność oświetlenia mają duży wpływ na jakość pracy i zdolność do długotrwałego skupienia. A wybór źródeł światła do biura w domu jest ogromny. Od klasycznych lampek na biurko, przez lampki z wbudowaną ładowarką, po podwieszane lub sprytnie schowane w szafkach oświetlenie ledowe.
Biuro w domu – zalety i wady
Określenie wad i zalet pracy zdalnej zależy od tego jaki zawód wykonujesz. Domowe biuro mecenasa czy księgowej, którzy przyjmują w nim klientów różni się od biura w domu programisty czy copywritera, który do pracy nie potrzebuje innych osób.
Jeśli Twoja profesja wymaga spotkań w domowym biurze z klientami musisz postawić wyraźną granicę między życiem prywatnym i zawodowym. Osobne wejście i zdecydowane oddzielenie dwóch stref może okazać się kluczowe. Na taką formę biura w domu muszą się też zgodzić domownicy – nie każdemu odpowiada, gdy na co dzień za oknem kręcą się obcy ludzie. Wadą domowych biur jest też konieczność podzielnia się przestrzenią. Szczególnie widoczne jest to w małych mieszkaniach, w których może pojawić się problem nawet z wygospodarowaniem miejsca na biurko, nie mówić już o oddzielnym pokoju w domu do pracy.
Jakie są natomiast zalety pracy w biurze w domu? Na pewno praca na własnych zasadach w komfortowym środowisku, bez konieczności przestrzegania biurowych norm, np. dotyczących dress code. A to sprzyja koncentracji i produktywności, bo łatwiej jest się skupić na wykonywanych zadaniach. Plusem jest też możliwość samodzielnego zarządzania czasem pracy, co pozwala łączyć różne obowiązki zawodowe i osobiste. Pracując z domu łatwiej jest zachować równowagę między pracą, a życiem prywatnym, co przekłada się na większą satysfakcję z codzienności. Biuro w domu to też ogromna oszczędność czasu oraz pieniędzy i nie chodzi tu tylko o dojazdy do pracy, ale też o sprawy związane z ubiorem i codzienną stylizacją.
Biuro w domu – czy warto?
Niektórzy twierdzą, że pracować efektywnie potrafią tylko w siedzibie firmy, bo w biurze w domu za dużo rzeczy ich rozprasza, np. szczekający pies sąsiadów, odgłosy grającego telewizora w pomieszczeniu obok czy niesprzątnięta kuchnia. Są też tacy, którzy po prostu muszą wyjść z domu, aby popracować, bo to dobrze działa na ich psychikę. Jednak spora część społeczeństwa pokochała możliwość pracy w domowym biurze i nie oddałaby jej za żadną ceną. Osoby posiadające biuro w domu cenią sobie oszczędność czasu i pieniędzy na dojazdach, cieszą się też, że mogą dłużej pospać. Wielu pracowników twierdzi, że wygodne biuro w domu pozwala na o wiele lepsze skupienie, bo w klasycznym biurze jest za głośno i kręci się zbyt wiele osób.
Dlatego jeśli zastanawiasz się czy warto aranżować nowoczesne biuro w domu musisz przede wszystkim znać własne potrzeby i wiedzieć jaka forma pracy jest dla Ciebie najlepsza. Decyzja o utworzeniu biura w domu powinna być starannie przemyślana, uwzględniając zarówno korzyści, jak i potencjalne trudności. Dla niektórych osób domowe biuro jest idealnym rozwiązaniem, podczas gdy dla innych może okazać się sporym wyzwaniem. Kluczem jest znalezienie równowagi między wygodą pracy z biura w domu, a zachowaniem zdrowego życia zawodowego i osobistego.